Persberichten: kinderen zoeken asiel.
dm_logo_small.gif?1

Goede punten voor 'terugkeerwoningen' voor illegale kinderen.
18/12/09
media_xl_3095971.jpg?20091218140947
_foto:De Morgen
De 'terugkeerwoningen' van de federale overheid, een alternatief voor de opsluiting van minderjarige kinderen die het land moeten verlaten, hebben een positieve evaluatie gekregen van Vluchtelingenwerk Vlaanderen en acht andere organisaties. Een duurzame implementatie is voor de organisaties echter wel noodzakelijk, blijkt uit het evaluatierapport van Vluchtelingenwerk Vlaanderen.

Terugkeercoaches
In oktober 2008 startte de regering met een pilootproject om een einde te stellen aan de opsluiting van minderjarige kinderen: gezinnen die België moeten verlaten, werden sindsdien ondergebracht in een 'terugkeerwoning'. Daar begeleiden 'terugkeercoaches' van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) hen bij hun verplichte vertrek uit België.

Opsluiting niet nodig
Van 1 oktober 2008 tot 31 oktober 2009 passeerden 56 gezinnen met in totaal 104 kinderen langs de woonunits. "Een belangrijk resultaat is dat er op dit moment geen minderjarige kinderen meer worden opgesloten in gesloten centra. Ondanks het feit dat de woonunits open zijn, bleef toch 79 procent van de gezinnen in contact met hun terugkeercoaches, dus ter beschikking van de DVZ. Opsluiting is dus niet nodig om met gezinnen te werken aan een terugkeer of een verder verblijf", aldus Pieter Stockmans van Vluchtelingenwerk.

Duurzaam
Volgens Vluchtelingenwerk moeten de woonunits als alternatief voor opsluiting duurzaam worden in plaats van enkel een project, wil het op lange termijn kans hebben op slagen. "Daarom moet de staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie in de asielopvang een begeleidingstraject uitwerken, waarbij men alle verblijfsopties grondig onderzoekt en waarbij men in geval van terugkeer maximaal inzet op vrijwillige terugkeer", dixit Stockmans. (belga/sam)

"Terug naar inhoudstafel"

hln_logo2.gif

Vijftig niet-begeleide minderjarige asielzoekers opgevangen in Eeklo en Knesselare
De Broeders van Liefde zullen nog dit jaar twintig niet-begeleide minderjarige asielzoekers opvangen in het klooster Betanië in Knesselare. Dat maakte de organisatie vandaag bekend. In januari zullen de Broeders van Liefde in Eeklo nog eens dertig minderjarige asielzoekers opvangen in een voormalig nonnenklooster.

De beslissing werd gisteren genomen door de ministerraad en kwam er op vraag van Fedasil. In het klooster Betanië worden nog dit jaar twintig niet-begeleide minderjarige jongeren tussen 12 en 14 jaar opgevangen.

Sociaal netwerk
"We hebben een groot sociaal netwerk van scholen en opvangcentra voor kinderen met specifieke problemen," zegt woordvoerder Lieven Claeys van de Broeders van Liefde. "We zijn dus in staat om specifieke zorgen te leveren. Net omdat we in meer dan dertig landen actief zijn, en dus veel van hun problemen kennen, kunnen we helpen bij het verwerken van trauma's." Het gaat om vooral jongeren uit Oost-Europese landen, Iran, Irak of Afghanistan.

Huiselijkheid voorop
Volgens de Broeders van Liefde komt "huiselijkheid" voorop te staan. "De jongeren komen in een huiselijke sfeer terecht. Integratie met de buurt wordt belangrijk en de jongeren zullen hier ook school lopen. De zeer jonge asielzoekers zullen ook enkele jaren met elkaar moeten optrekken en het is niet de bedoeling om hen bij oudere niet-begeleide minderjarige asielzoekers onder te brengen."

Op 22 december wordt een informatievergadering georganiseerd voor de buurt. (belga/eb)

"Terug naar inhoudstafel"
tmb.php?id=31788
Asielzoekers verblijven niet langer in het Noordstation.Noordhalpn.jpg.h380.jpg.568.jpg
Foto: Het Nieuwsblad

BRUSSEL/ETTERBEEK - De tientallen asielzoekers die al nachtenlang in het Noordstation in Brussel verbleven, zijn maandag opgehaald door verschillende hulporganisaties. Dat meldt VRT. Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) wil snel 4.000 nieuwe opvangplaatsen creëren.
Morgen komt Courard samen met eerste minister Yves Leterme (CD&V), staatssecretaris voor Asiel en Migratie Melchior Wathelet (CDH), de verschillende Brusselse burgemeesters en de provinciegouverneur voor overleg over de asielproblematiek.

'De oplossing moet er komen op heel korte termijn, het kan niet dat er moeders met kinderen op straat moeten slapen. Dat is een democratische samenleving onwaardig', zegt Waut Es, woordvoerder van Courard.

Vannacht konden verschillende asielzoekers met kinderen al terecht in een opvangcentrum voor daklozen in Etterbeek. Ook de nacht die komt, kunnen ze daar nog blijven. Wie geen kinderen heeft, werd vanmiddag meegenomen door een vzw naar een kraakpand.

Verwacht wordt dat er zich in de loop van de namiddag nieuwe asielzoekers zullen aanmelden in Brussel-Noord.

Intussen werkt de gemeente Schaarbeek aan een noodoplossing om asielzoekers tijdelijk op te vangen in een kelder van het Noordstation.

De nieuwe ruimte in het stationcomplex zal beschikken over drie toiletten die regelmatig onderhouden zullen worden. Op dit moment hebben de vluchtelingen geen toegang tot sanitair tussen 20 uur en 7 uur 's morgens, wat zorgt voor problemen met de hygiëne. Met de hulp van het Rode Kruis zal de ruimte die wordt vrijgemaakt, ook verwarmd worden.

"Terug naar inhoudstafel"
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License